mandag, november 13, 2006

I'm bored. I'm chairman of the bored. 

Det snør i dag. Vel, det snødde før i dag. Strengt tatt er det vel kvelden nå. Ikke at det er så mye å blogge om, men det er en fin intro til Litteraturkroken, der vi anmelder bøker. Nå er det riktignok lenge siden jeg leste en bok, men så er det også enda lenger siden jeg blogget om dem.

Først ut er Den 4. regelen
en bok jeg leste på tur til Italia for en god stund siden. Jeg hadde sett den i bokhandelen på flyplassen sist jeg var i utlandet så jeg gledet meg til å lese den. Jeg husker ikke hvem som er forfattere til boken, annet en at det er to gutter fra Princeton. Miljøet i boken er også selve Princeton og det er en kriminalroman i en oppvekstsromans form med en parallellhistorie om Hypnorothommachia, en bok fra Renessansen. Hovedtema for boken er dog vennskap. Anbefales!

Ellers har jeg "ganske nylig" lest Madonna-gåten av Knut Nærum
og Elisabeth Botterli og Peder Undsnæs. Maddona-gåten er en parodi på Dan Browns Da Vinci-gåten og er som parodier flest ganske slitsom, men den er også ganske morsom, for oss som kan le av kapitalister og adelige*. Boken er svært lettlest, med kort tid mellom vitsene så den kan vel anbefales, bare sørg for at du har lest Da Vinci-koden. Knut Nærum er da både en artig og sympatisk kar. De andre er sikkert glade for å bli lest de også, selv om de står med liten skrift. Boka slår ikke "Døde menn går på ski" riktignok.


* Med "adelige" mener jeg selvfølgelig kjendiser, selv om Bjørn Tore ikke var nevnt i boken.