tirsdag, juni 27, 2006

"Det eneste som stopper mennesket er mangel på vilje" -- Victor Hugo

Så står mitt favorittlag fra barndommen klar for den siste av 1/8-delsfinalene. Motstander er dette VMs favorittlag; Spania. Med andre ord så ser det dårlig ut for videre avansement for Le Bleus. Ikke at det nødvendigvis gjør meg noe, det har vært et ork å følge Frankrike i de to siste mesterskapene. Selv om jeg ikke er noen utpreget Brasil-fan så setter jeg stor pris på spillegleden de utviser. Selvsamme spilleglede Frankrike totalt savner, kanskje med unntak av Barthès og Ribery.

Uansett, jeg vil holde med Spania, ikke bare fordi jeg har et godt forhold til Spania fra turer med min samboer, (dog med et lite forbehold om Sevilla), men fordi de har spilt godt og fair igjennom de siste mesterskapene og fordi de vant meg over etter den fantastiske åpningskampen mot Ukraina. Jeg er fullstendig klar over at et lag ikke blir mester ved å ta ut for mye i gruppespillet, men jeg setter da pris på de som prøver å underholde. (Vel, i Italy'90 holdt jeg med Argentina og alle outsiderlagene, men man forandrer vel syn på saker og ting med alderen*.) Argentina er fortsatt en favoritt, sammen med Portugal. Portugal fordi jeg liker måten de spiller på, samt at det er favorittlaget til min samboer og min portugisiske venninne.

To poster på rad om VM er kanskje mye for de av mine lesere som ikke er så glad i fotball, men nå er da VM tross alt bare hvert fjerde år, i motsetning til hva de fleste i min omgangskrets tror**. Uansett så har jeg blitt tilgodesett med flere kommentarer, til-og-med fra ukjente, så det er bare å kjøre på med VM-stoff, som stort sett er det eneste som opptar meg om dagen allikevel. La meg bare først be jevnaldrende Hjorten om å "la være å ødelegge argumentasjonen min med fakta", som en god venn av meg en gang sa. ;)

Det er på tide å fortsette med å ramse opp bra og dårlige ting med VM.

Bra: Inspirasjonen. I går spilte vi løkke-foppal, BT er faktisk blitt god. (Eller 'brukbar', 'god' er det vel strengt tatt ingen som er med tempoet vårt.) Vi hadde det kult, pratet mye 'schit' og dro VM-vister. "Så du prøver å dra en 'Nederland'?", var kommentaren han som spurte lillebroren til BT om 'å få kjenne på ballen' fikk, da vi selvfølgelig gjennomskuet forsøket på å tilrane seg en mulighet. :D

Dårlig: Togoleserne som truer med å streike. De gjør jo narr av alle guttedrømmene der ute og jeg hadde ikke krevd 400'000 for å spille*** i VM. Om de absolutt skal tenke penger så er jo også VM et glimrende utstillingsvindu.

Bra: At Asamoah Gyan ble utvist. Ikke fordi han var en stygg spiller, men fordi jeg er glad for at dommere straffer 'filming' med gult kort. Synd han hadde gult kort fra før, for å sparke bort ballen, spesielt med tanke på at han ble avblåst for et feil frispark i forkant av bortsparkingen. Jeg er bare så utrolig glad for dommere som 'straffer' spillere som faller for lett, som når Christer Basma uttaler: "Jeg kjente det var kontakt, så da falt jeg, så fikk dommeren avgjøre..." Fotball er faktisk en kontaktsport, Mister Christer.

Bra: At TV2 har hentet frem ungdomsfavoritten Jon Michelet. Det er også overraskende bra kvalitet på TV2's sendinger, de fleste kommentatorene er flinke og Semb's fotballfaglige dyktighet gjør seg bedre på ekspertkommentatorplass enn som landslagssjef som skal forklare oss hvor gode motstanderen er.

Dårlig: All reklamen på TV2.

Dårlig: At Arne Scheie virker ute av slag. Ikke bare roter han med uttalsen på sør-europeiske navn (til min kjæres store ergrelse), han roter med feil navn på lagene/spillerne så klare Karl-Petter må rette og virker litt ute av trening. Fy skam til Canal+ for å ha fratatt Arne muligheten til å kommentere VM og fotball generelt!

Bra: De svenske kommentatordamene som faktisk har peiling på fotball og ikke bare er til stede i studio fordi de har gampet seg igjennom tiårene med norsk (dame-)landslagssuksess og med en å-så-tysk-tilnærming til fotballen fra Norsk Toppidrettsgymnas****.

Bra: Til tross for rekord i bruk av kortstokken, så er dette VM av de 'snilleste'. Jeg tror det er en sammenheng, ikke kortglade dommere.


Avslutningsvis må jeg bare forsikre "meg", som kommenterte at jeg var kjip mot Tyskland og Portugal må jeg bare si at jeg har et godt forhold til tyskere og portugisere, de jeg kjenner i alle fall, og jeg har store forhåpninger til Spania, selv om jeg innser at Tyskland allerede har vunnet. Tyskland og Brasil slapp jo også unna ekstraomganger. Fotball er heldigvis en sport for mirakler og undere.


* Ikke på Tyskland, selvfølgelig, traumer fra barndommen kan ikke helbredes så lett. Spesielt ikke med tanke på at min far og min fetter begge var Vest-Tysklandsfantaster, min fetter var til-og-med fan av Toni Schumacher.

** Verdens største sport kan ikke ha VM hvert eneste år. :D

*** Eller for å være reservesaftblander eller svampholder, for den saks skyld.

****1 Hvem faen kaller damefotball for 'toppidrett'?!??

****2 Thodesen eller hva han nå heter var også tragisk som kommentator på USA Vs Ghana, stemmen hans gjorde også at det ikke var utholdelig å se hele kampen.

3 Comments:

Blogger Supernøtt said...

Heia Norge! Eh... de er med, ikke sant? Nei, ikke det. Heia Tyskland, da :D

12:07 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Fotball er vel framfor alt et LAGSPILL? Det har tyskerne vist til fulle i alle år, og det bør de ha honnør for. Det er da fantastisk å se 11 samspillte menn som i fellesskap tar rotta på en nesten et dussin ego-trippere?

Men i dagens individualistiske, liberalistiske samfunn hylles heller narcissistiske emkeltindivider av type Ronaldo, Beckham o.l.

11:53 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Scheise!

Stryk "en" i nest siste linje i første avsnitt i forrige innlegg.

Rett "dussin" til "dusin"

Og til sist; rett "emkeltinidvider" til "enkeltindivider"

Brukte rød penn på skjermen, men innser at det ikke synes på "verdsveven"...

11:56 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home