onsdag, april 26, 2006

Litteratur.

Tenkte jeg skulle starte en ny spalte. Tenkte jeg skulle nevne hvilke bøker jeg leser. Har i det siste lest Robert Wilsons "De forsvunne hendene" og Jostein Gaarders "Kabalmysteriet". Har egentlig ikke så mye å si om dem, annet enn at Robert Wilson leverer varene - passe blanding mellom protagonist, historielesning og mysterium. Ikke på høyde med "Et lite mord i Lisboa" eller "Den blinde mannen i Sevilla", som "De forsvunne hendene" er en frittstående fortsettelse av. (Samme hovedperson).

Kan ikke påstå at jeg er en fan av Jostein Gaarder, men Kabalmysteriet er i alle fall en god barnebok, som også gir noe til voksne. Jeg synes den selvfølgelig er litt nedlatende i sitt syn på "jokermennesker" som noe opphøyet og sjeldent. Synes det er drøyt av forfatteren som visstnok lærte oss å "filosofere". "Gruble" kalte man det før. Kabalmysteriet er enkel litteratur, på nivå med Erlend Loes "Naiv. Super.", men pretenderer i alle fall ikke i like stor grad.

Forslag til videre lesning mottas med takk.

1 Comments:

Blogger Supernøtt said...

Arne Falck - "De vanvittige"

12:48 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home