tirsdag, mars 21, 2006

Gilde på dynga

Mattilsynet jobber hardt om dagen, men deres spesialitet er å formane forbrukerne til å kaste alt av matvarer fra Gilde. For de av oss som har oppvokst med at man "kaster ikke mat", virker det litt rart at den eneste løsningen Mattilsynet oppfordrer til er den hvor man ikke stiller krav til tilsyn av matvarene også i hjemmene. Heimkunnskapslærere gremmes vel spesielt over at det virker som om varmebehandling av kjøttdeig er for vanskelig for den gjengse forbruker, allikevel synes jeg det er svakt av Mattilsynet å oppfordre til å kaste mat sånn uten videre. Jeg er helt enig i at man skal være forsiktig og ikke gi morrpølse til unger i disse tider, men mat som varmes opp til 72 grader Celsius er tross alt helt ufarlig!

At Gilde utsettes for denne heksejakten, til tross for at de gjør alt som står i deres makt for å ordne opp, er for meg, en hamarsgutt av hjerte, ganske trist. Onkel Arne, (som riktignok ikke var min onkel), jobbet på Slakteriet på Gilde og jeg har følgelig empati med de som risikerer permiteringer som følge av hysteriet rundt E-coli 0103. Jeg sier 'hysteri' selv om det selvfølgelig er alvorlig med nyresvikt på barn. Man må huske at det tross alt er et fåtall barn som har blitt rammet, og et mindretall av de igjen har fått noe så alvorlig som nyresvikt.

Om jeg blir deppa av småhysteriske Mattilssynsfolk som maner til grenseløst sløseri, er det en ting. En annen er gamlinger som blir intervjuet på supern og føler seg "usikker, engstelig og redd". Man skulle tro den eldre garde hadde lært hvor viktig det var med hygiene på kjøkkenet og varmebehandlig av kjøttvarer, men det er vel FrP-velgerne, som kjent er engstelige for det meste.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg er faktisk heimkunnskaplærer, og mange av dagens unge aner ikke at de ikke f.eks. kan bruke samme skjærefjøl og redskaper til både rått kjøtt og deretter frukt og gønt uten å vaske grundig først. Ingrid Espelid Hovig var jo veldig grundig på slikt, mens dagens lespende super-chefer er mer opptatt av fancy cross-over mellom afghansk og irsk mat enn hygiene.

7:40 a.m.  
Anonymous Anonym said...

"gønt" skal leses "grønt" i denne sammenhengen her. Det oppstod en liten glipp under tasting, grunnet varierende lengde på fingrene

7:46 a.m.  
Blogger B said...

"En annen er gamlinger som blir intervjuet på supern og føler seg "usikker, engstelig og redd". Man skulle tro den eldre garde hadde lært(...)"

Du har aldri pratet med gamle mennesker, har du?

8:36 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Godt å se at du har lært noe!

2:38 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home